Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Victoria - 7 maj 2009 10:29

Gillar inte detta vädret, lederna krånglar.


Gamelsmurfen har hört någon säga att E. tillsatser i mat kan vara skadligt.

Personen gillar  inte att folk klagar över att dom mår dåligt när dom inte gör något åt detta. SUCK! Jag avskyr sådana besserwissertyper. Bara för att dom har fått en bra karaktär och har lyckats hitta något som hjälper dom så behöver dom ju inte ha en sådan attityd. Hade jag suttit där och hört detta hade jag blivit väldigt sårad och ledsen.


Redan som barn hade jag ont i lederna. Minns att min morfar satt o masserade mina ben och bar på mig. (jag måste varit ganska liten då)

För många år sedan slutade jag äta kött, att röka, att äta godis och började må jättebra. Träffade sedan efter 2 år min man som var en köttätare och  började äta kött igen. Har däremot försökt undvika fläskkött.

Godis började jag äta igen på senare år, kanske lite pga min sjukdom. Man blir deppig i bland och då är det lätt att smaska i sig lite godis och tycka synd om sig själv. Sen är det så väldans gott också. I godis finns massor av tillsatser som givetvis inte är så nyttigt. I min pulvercapuchinofinns en E. tillsats. Får sluta med detta och med godis. Den där besserwisertypen har ju rätt. Frukt är ju nyttigare, speciellt allt det som dom besprutat frukten med. (ler)

Visst har min hjälte rätt, vill man bli frisk så gör nåt åt det då. Det är upp till var o en själv hur man vill må säger han och besserwissern.


Skönt att det finns människor med empati och förståelse för andras svagheter. (ler) Fattar bara inte att såna vill/får arbeta inom vården. Inom missbrukarvården passar dom ju speciellt bra. (ler)


Tänk vad en missbrukare blir hjälpt av att höra att det är upp till honom själv om han vill bli bra. Det är ju upp till honom själv, det är ju helt rätt, men vill man och orkar man få sånt slängt i ansiktet? I bland klarar man av det, men inte när man mår dåligt.

Mig kan man säga vad som helst till, men vid rätt tillfälle, på rätt sätt och av rätt person.


Jag hade en patient en gång för många år sedan som hade svåra skador på sin lever pga alkohol. Det var en mycket snäll och rar person, hans fru var underbar mot sin man och barnen som var med i bland var jätterara mot sin far. Vissa i personalen behandlade mannen som jag tyckte föraktfullt. När dom pratade om honom så kunde dom säga saker som att han får sig själv skylla  och supandet kostar pengar som vi skattebetalare får betala osv.

Missbruk i alla former är en sjukdom. Vi vet inte varför en del missbrukar mat, sprit, tabletter eller godis. Ingen blir missbrukare med vilja.

Alla människor har rätt till respekt och hänsyn oavsett vad dom har gjort för att bli sjuka.
Fibromyalgi behöver dessutom inte bero på maten. Ledvärk inte heller, däremot kan vissa saker påverka ledvärk, men det finns inte bevis för det.

Min mor hade ledvärk och hennes moster så i mitt fall är det ärftligt.

Min yngste son har också problem med sina leder och dottern har fått det nu som först. 

Min läkare berättade att fibromyalgi kan bryta ut vid trauma, stress, sjukdom osv. Mitt kom efter att mitt tredje barn fötts och strax innan hade min älskade mormor dött. I samma veva kom det fram  något som gjorde mig väldigt upprörd och ledsen. Detta tog mig hårt och i samband med att ha fått tre barn på 4 år så blev det för mycket. Jag hade svår magkatarr i flera år men det medicinerade jag bort och ändrade matvanor också. Undvek stekt mat och kryddor.

Sedan följde några kämpiga år då jag fick kämpa hårt med ekonomin. Jobbade 85 % på ett sjukhem och dessutom extra nätter o helger.

Till slut sa min kropp i från.

Så säger en människa att hon är trött på alla som beklagar sig och inte gör nåt åt det. Vad vet denna människa vad andra har gjort och hur mycket dom gjort för att slippa i från sin värk?

Jag har hört en del fibromyalgipatienter som bara har ont i bland, medan jag har träffat dom som i bland måste sitta i rullstol pga sin värk. En kvinna var så dålig i bland att hon fick åka ambulans till sjukgymnastik och bad. Hon klarade inte att sitta i en vanlig bil. 

Så fibromyalgi och ledvärk kan yttra sig olika, en del är jättedåliga och andra känner av det i bland.

SUCK!


Ovido - Quiz & Flashcards