Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Suck, nu börjar det igen.

Av Victoria - 6 april 2009 20:49

Nu skall försäkringskassan ha in mig i fördjupad samverkan med arbetsförmedlingen och försöka hitta ett jobb till mig. Var på möte med en av försäkringskassans representanter och en en från af en gång tidigare och det var rena mardrömmen. Denna människa från f-kassan var som en pitbullterrie hela tiden, trots att en person var med och talade om vad läkare, psykolo, sjukgymnast och arbetsterapeut sa så ansåg hon att jag minsann kunde träna upp mig och arbeta heltid. Att jag hade nedsatt styrka i höger sida och balansproblem och värk samt magproblem och hade eksem osv var inget att bry sig om. Det där med hjälpmedel på arbetsplatsen pratade hon bort. Att jag inte klarar trappor pga värk och balans tyckte hon jag kunde träna bort.

Att man inte kan sitta o skriva på en dator 8 timmar om dagen om man har värk i armar och axlar begriper väl vem som helst, men inte f-kassan.

Jag är villig att ta ett halvtidsjobb, vilket som helst bara jag klarar av det och inte behöver sjukskriva mig efter några dagar. 

Det skulle vara jätteroligt att komma ut bland folk och få lite nya intryck och idéer. Att känna sig nyttig osv samt att få lite bättre inkomst. 

Problemet är att det finns knappt jobb till dom som är friska och som inte har mina problem. 

En annan fråga är vad arbetskamrater säger om man jobbar några dagar och sedan blir hemma några dagar osv. Eller om man säger att det där kan jag inte göra för då får jag ont. Jag klarar inte det för då riskerar jag att tappa balansen osv. Människor förstår inte att man inte klarar vissa saker, men kanske är bra på annat. Funktionshinder är nåt som många inte vet vad det innebär. Sitter du i en rullstol är det självklart att du inte kan klara vad som helst. Eller om du har kryckor, eller har armen i gips eller nåt sånt. 

Jag både vill ut o jobba igen, men samtidigt är jag rädd för hur jag blir bemött. Har varit med om att bli både hånad och utskälld. Inte roligt kan jag säga, många tårar har fällts pga detta. Många gånger har jag gjort mer än vad jag klarar och sedan haft ont på kvällen o natten och mått jättedåligt. 

Får jag bara jobba i min takt och på mitt sätt så går det bra, här hemma.  Klippa häcken och gräva är inte min grej, men annars tror jag att jag kan klara det mesta. 

Min äldste son har fått jobb nu, i en affäri Lyckeby (Karlskrona). Han jobbar halvtid nu till en början. När hans dotter blir lite äldre skall han jobba heltid.  Han har ensam vårdnad om henne och det är lite tufft nu, hon är lite livlig och busig. En underbar unge är det i alla fall. 

 
 
nillalafleur

nillalafleur

6 april 2009 22:23

Jag vet hur det känns att inte må bra men det syns inte. Just nu är jag sjukskriven för att komma ifatt mig själv. Det har blivit för mycket med alla år när jag ensam fostrade mina barn och allt innan dess. Ett av mina barn mår jättedåligt psykiskt och det har smittat av sig på resten av familjen. Men. tack och lov, vi får hjälp nu både från socialpsykiatrin och socialen.
Gud är på vår sida. Allt kommer att lösa sig, ska du se!!
Kram Nilla

http://nillalafleur

 
Ingen bild

Anette la Fleur

7 april 2009 10:38

Jag tänker på dig, vet också att försäkringskassan är konstiga. Jag har också varit illa utsatt för dem för många år sen.
Imorgon börjar jag mitt nya jobb och är väldigt nervös. Jag har inte heller haft det så lätt på de sista arbetsplatserna. Allt kommer att ordna sig för oss bägge.
Kram Anette

 
Maria

Maria

7 april 2009 17:03

Förnedringskassan är igång igen.. Hoppas det går bra och at det någon gång fattar.
Hur skulle de göra om en av deras egna drabbas av, låt säga fibromyalgi..
Hur löser de en sån sak.. Ska även de få jobba Trots smärtan?

http://www.bijeda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Krister

7 april 2009 19:14

Problemet är att det är inte försäkringskassan som är elaka på eget bevåg. De har sina regler. Den man skall hacka på sitter i regeringen och ser till att lagarna stiftas. Som sedan fk har att följa.
Det är faktiskt inte fk som bestämt att alla med förtidspension mm skall undersökas, utan ansvarig minister och hela regeringen.
Så att kasta skit på fk är lika meningsfullt som att skälla ut kassörskan på Domus för att en vara är felmärkt

 
Ingen bild

Anette la Fleur

7 april 2009 19:43

Jag håller inte med dig riktigt Krister, FK kan vara mer tillmötesgående. När jag var ca 20 år och städade på sjukhuset så fick jag eksem på mina händer. Hudläkaren sjukskrev mig, fk ansåg att jag inte var sjuk, de hade inte ens sett mina händer. De drog in min sjukpeng, så något förtroende för fk det har inte jag. De har varit så i alla tider.
Anette

 
Ingen bild

Krister

7 april 2009 19:56

Anette!! Försäkringskassan har att se om man KAN arbeta. Inte nödvändigtvis med det arbetet man har, utan om man KAN arbeta. Blir bedömningen ATT man kan arbeta kan man inte bli sjukskriven. Kan man inte arbeta med samma har man att byta arbete. Svårt att få ett arbete? Knappast anledning att sjukskriva sig. Då skulle jag varit det sedan 2006...
På min vind har jag papper, som en läkare på uppdrag av fk, som utan att träffa personerna, hade att avgöra om de var berättigade att få pension.

Om vi ogillar att fk kan göra så, har vi att skriva till regeringens ansvariga. Jag har skrivit många brev i min dar till olika regeringsledarmöter. Vi kanske inte får det svar vi vill men om vi inte ens försöker skall vi inte bli arga på de regler som finns! Klagar tillräckligt många blir det resultat. Kanske.
I Skånelandstinget beslutades att hörapparater skulle kosta pengar. Protesterna blev stora och nu har man ändrat sig.

 
modernatur

modernatur

7 april 2009 20:14

Men SNÄLLA Krister, det jag klagar över är inte dom regler som försäkringskassan har att gå efter utan på det sätt dom utför sitt arbete.
Säg till en person att hans bil får körförbud på ett vänligt sätt eller ett ovänligt sätt.
Säg att du begriper väl din dumme gubbe att du inte kan köra den skrothögen längre eller säg att tyvärr så måste jag säga att du får körförbud på den bilen.
Att vara typig, hånfull och nästan aggresiv i sitt betéende är inte nödvändigt. Jag anser att det är bra om dom kan hitta ett jobb till mig, men dom måste ta hänsyn till mina problem. Detta kan dom göra och skall inte sitta och ifrågasätta det jag och läkare, psykolog, sjukgymnaster osv säger.
Sådana människor skall inte jobba med såna jobb där dom skall prata med människor med problem. Tror jag skulle klarat det jobbet hon har bättre. Diplomati, förståelse och hänsyn samt lite kunskap om olika sjukdomar och lite psykologi eller varför inte lite sunt förnuft.
Att sedan moderaterna har ställt till det ännumera för oss som redan har svårigheter det vet vi ju. Vi som är svaga skall jobba mer för att makthavarna i samhället skall skall kunna höja sina löner och behålla den standard dom har, medan vi skall få det sämre. Eller dö på kuppen. Då blir det några mindre som skall ha pension vilket gör att det blir mera pension över till dom. Eller nåt sånt.

http://modernatur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria - 1 augusti 2015 19:40

Det var jättelängesedan jag var här. Har varit så mycket annat att jag inte haft tid eller ro att skriva. Denna sommaren har varit ganska bra, varmt men inte en massa sol. Får så mycket klåda och sveda av solen. Inte roligt alls, människor tittar...

Av Victoria - 27 december 2013 17:29

Suck! Tittade mig lite extra noga i spegeln för några dagar sedan. HJÄLP!!! Jag är ju alldeles skrynklig i ansiktet!!!! Hur har detta gått till och när kom dom där rynkorna? Dom kan alltså inte bara kommit över en natt så därför har jag alltså inte...

Av Victoria - 10 januari 2013 19:21

Agneta i Nättraby. 1064-65     Jag bodde i Karlskrona i en lägenhet som mormor o morfar haft, men mamma och hennes man trivdes inte utan flyttade till Nättraby där han arbetade på pappersbruket (numera nedlagt) och även på en bondgård där dom f...

Av Victoria - 10 januari 2013 19:13

  Mormor o morfar kommer upp från Limhamn för att fira jul med oss. Jag var någonstans mellan 8 och 10 år då. Vi bodde några mil från Karlskrona på en plats som hette Nättraby. Min mamma och hennes man hyrde ett hus som tillhörde en stor gård. De...

Av Victoria - 2 december 2012 15:59

Här i Nyehusen har vi adventspytat i dag. Vi startade redan i går med att åka till Eko och införsakffa 2 små stjärnor till köksfönstren. Thyko har ju lagt beslag på ena fönstret där han ligger och spanar som en katt ungefär. Så där kan man inte ha nå...

Ovido - Quiz & Flashcards